Elevenné születni kell! (Isten fiai és lányai) Jn 1:12, 1 Jn 3:1
1. Isten gyermekévé megtérés / újjászületés (Jn 3:3) által válsz. A megtérés / újjászületés lépései:
1.1. Elismerem, felismerem, elhiszem, egyetértek azzal, hogy mindenki, minden ember bűnös, céltévesztett, ha nincs Istennel dinamikus, élő kapcsolatban, mert Isten ezzel a céllal teremtett meg bennünket. Halott = Istentől elválasztott vagyok bűneim miatt, mert Isten szent és igazságos, így nem tud élő-dinamikus kapcsolatban lenni a bűnös, megtéretlen, megváltatlan, az adósságáért az életével tartozó emberrel. 1 Móz 2:17, Rom 3:9-18,23, 5:12,18-19, 6:23, Ef 2:1, Zsid 9:22, Jn 3:16, 2 Pét 3:9, 1 Tim 2:4. Pedig az Isten terve, akarata az, hogy mindannyian üdvözüljünk, mert szereti az embereket, és nem akarja, hogy egy is elvesszen közülünk. Jn 3:16
1.2. Azonban magától senki sem tud megigazulni, igaz, bűntelen, hibátlan ember lenni, mert amíg ebben a testben élünk, addig a test kívánságai folyamatosan kísértenek. Rom 3:20, 7:21-25, 2 Kor 5:6, Gal 5:16-21, Jak 1:14-15
1.3. Egyedül JÉZUS KRISZTUS a kereszthalála és ártatlanul kiontott vére tud kibékíteni, élő-dinamikus kapcsolatba hozni minket, bűnös embereket a Szent és Igaz Atyával. Jn 14:6, Rom 3:24-25, 5:1-2, Ef 4:18, 1 Tim 2:5-6, Zsid 9:14, 1 Pét 1:18-19, 1 Jn 2:1-2, 3:5, Jn 3:17, Tit 3:4, ApCsel 4:12, 1 Tim 2:5, Zsid 10:10.
1.4. Szívünkből hisszük ezt, és elfogadjuk, hogy semmit sem tehetünk hozzá JÉZUS bűneink által felhalmozott adósságunkat kifizető, megvásárló, megváltó munkájához Kol 2:14. Egyszerűen csak elfogadjuk a kegyelmet, azt a meg nem érdemelt, ki nem érdemelt ajándékot Istentől (Atya, Fiú, Szent Szellem) Rom 10:9-10, Ef 2:5,8-10, 1 Jn 1:7-10, Jn 3:16-17, Zsid 10-14-17, ApCsel 15:11.
1.5. Szánkkal is megvalljuk, hirdetjük, kimondjuk, elmondjuk másoknak mindezt, azt, hogy JÉZUS mit tett értem személyesen és az egész emberiségért Mt 10:32, Rom 10:9-10, Zsid 13-15.
1.6. Bemerítkezések, megkeresztelkedések (ld. 5.3. pont alatt bővebben): felnőttkori, önként, hitből vállalt, teljes víz alá merülés (azaz a víz által eltemetjük a bűnös életünket). Minimális tanítás után (ApCsel 8:35-38, 16:30-33) megtehető, előfeltétele az újjászületés (bűnök megbánása, megvallása, törekvés (Tit 2:14) azok elhagyására és hit a kegyelemben és JÉZUS üdvözítő munkájában, lásd 1.1.-1.5. pontok alatt). Mt 28:19-20, Mk 16:16
2. Milyen korban térhet meg valaki? Mk 10:14-16, 2 Tim 3:15
2.1. A szellemi újszülöttek táplálása. Szellemi tejjel kell táplálni a Krisztus babákat: 1 Kor 3:2, 1 Pét 2:2-3, Zsid 5:12-13, 6:1-2. Ezért az a legjobb, ha a gyermekek fizikai növekedése, értelmüknek az érése párhuzamos, azaz szinkronban van a szellemi növekedésükkel.
2.2. Ebben is maga JÉZUS (és a Biblia többi hithőse, Keresztelő János) a követendő példa: Lk 1:80, 2:52!
2.3. Nyilvánvaló, hogy az újjászületés, a mindennapi JÉZUSsal járás lépéseit mindig az újszülött értelmi, érettségi szintjenek megfelelően kell adagolni (tej, babapiskóta stb. formájában; lásd a 4. pont alatt).
2.4. Az ÚR Szelleme meg fogja adni a bölcsességet - csak figyeljetek a vezetésére - hogy kinek, milyen formában tálaljátok az igazságból álló "leendő bajnokok reggeliét": Jn 14:26, 16:13
Megtérés imája:
Drága Teremtő Apukám, előtted állok és elismerem, hogy egy céltévesztett, bűnös ember vagyok, és hogy a Te kegyelmed és JÉZUSon keresztül kimutatott szereteted nélkül az örök kárhozat és a Tőled és minden jótól való örök elválasztás várna rám.
Köszönöm, hogy elküldted JÉZUSt, aki a kereszten helyettem meghalva kifizette az én tartozásomat, múltbeli, jelenbeli és jövőbeli bűneimnek is az árát. Elfogadom a kegyelemnek ezt az ajándékát, ezért kérlek drága Úr JÉZUS, bocsásd meg az eddigi vétkes életemet, gyere és költözz a szívembe, és légy az életemnek az Ura. Kérlek tölts be a Szent Szellemeddel és rajta keresztül vezess életem minden napján egészen a mennyig.
Köszönöm, hogy megbocsátottál, ezért átok helyett áldásban járok és hálás vagyok, hogy ezután soha nem hagysz el, hanem minden nap formálod bennem a Te jellemedet és képedet. Nagyon szeretlek és Tiéd az egész életem, így egy célba ért életet élek a Te dicsőségedre.
Amen
3. Mi a lelki / szellemi tej?
3.1. Az evangélium (Jn 3:15-17), az örömhír, azaz, hogy van bocsánat a céltévesztésekre, bűnökre és hibákra, vagyis a megtérés üzenete (ld. 1-1.6 pontok). Ez az evangélium és más evangélium nincs!!! 2 Kor 11:3-4, Gal 1:6-10, 3:1-3
3.2. Isten szeretete, a hit, a remény 1 Kor 13, 1 Jn 4:7-12, 18-21, Zsid 6:19, 10:38
3.3. Éljünk igazságosan, igazságban (2 Jn 1:4), békességben, örömben és szeretetben Gal 5:22-23, 1 Jn 1:7-11, 3:10-18, 4:7-8, 11-12, 16:18-21, Rom 14:17-18, Fil 4:4, 8-9.
3.4. Imádkozzunk mindenért és mindenkiért, és adjunk hálát is mindenért Mt 6:7-14, 7:7-11, 18:18-20, Jn 14:13-14, 15:7, 16:23-24, 1 Kor 14:15, Fil 4:6, Ef 5:20, 6:18-20, 1 Tim 2:1-2, Jak 4:2-3, 5:13, 16, 1 Jn 5:14-15, Jel 8:3-4.
3.5. Olvassuk a Bibliát, Isten beszédét, az Igét (Gyermekbiblia, Képesbiblia kornak megfelelően, felnőtteknek többféle fordítás olvasása is ajánlott párhuzamosan) Mt 4:4, Lk 16:16-17, Jn 1:1-5, 12-14, Ef 6:17, 1 Tim 4:13, 2 Tim 3:14-16, 2 Pét 1:19-21
Ajánlott az újszövetséggel kezdeni a következő sorrendben, és ezzel párhuzamosan az ószövetségből is a következő könyvekkel: USZ - Jn, 1Jn, Gal, Rom, Ef, Fil, 1Kor, Mk, ApCsel. ÓSZ: Zsolt, Péld, 1Móz1-11
4. Mindezek után jöhet a tejnél kissé keményebb táplálék Lk 6:47-49, 1 Kor 3:11, ApCsel 2:41-42, 4:32
4.1. Közösség 1 Kor 14:26: együtt imádkozás Mt 18:18-20, éneklés Ef 5:9-20, beszélgetés, gyÜlekezetbe járás, közös étkezés 1 Kor 11:33, közös időtöltés 1 Kor 11:17-18.
4.2. Kenyér megtörése, úrvacsora, vagy közös étkezés úrvacsorai jelleggel 1 Kor 11:17-34, Jn 13:1-35, Lk 22:7-20. Megemlékezünk JÉZUS értünk önként és ártatlanul vállalt halálára és feltámadására, amely által megbékéltetett (kibékített) minket Istennel és elfogadhatóvá tett minket Isten számára.
4.2.1. KENYÉR: JÉZUS megtört teste, ami által megnyitotta az utat Isten konkrét jelenlétébe Zsid 10:19-20, és ugyancsak testében vitte fel a fára a minket illető átkokat, bűnöket és betegségeket, fájdalmakat, ezért nekünk már nem kell beletörődnünk ezekbe, hanem megszabadulhatunk tőluk hit által Gal 3:13-14, 1 Pét 2:24.
4.2.2. BOR - azaz JÉZUS vére - által élünk:
A. tiszta, megmosott életet, ugyanis a bort (seb)tisztításra is használták akkoriban Lk 10:34, Zsid 9:22
B. gyógyult, egészséges életet, ugyanis a bort gyógyszerként, fájdalomcsillapításra is használták 1 Tim 5:23
C. megvásárolt, megváltott életet, ugyanis a bor fizetőeszköz is volt Zsid 9:22, Rom 6:23
D. Istenfiú életet, ugyanis a bor státusz szimbólum is volt, attól függően az embernek kinek, melyik pincészetnek a új—ó bora volt az asztalán, ahhoz a társadalmi osztályhoz tartozott, azaz JÉZUS királyi vérét fogyasztva mi az Evangélium/Mennyek Királyságának a királyi családjához tartozunk Jn 2:9-10
E. táplált, gondviselésben részesülő életet, ugyanis a bor alapvető táplálék és a jólétnek a jele volt Jn 2:9-10
F. vidám, extatikus, mosolygós életet, ugyanis a bor vidámságot és gondtalanságot okoz ApCsel 2:4, 12-13, Ef 5:18.
4.3. Imádkozás: lásd 3.4. és 4.1. pontok alatt.
4.4. Apostoli tanítás avagy Krisztus tanítása (2 Jn:9-11): az ApCsel-től a Jel-ig (Mt 28:20). Persze ennek is vannak elementárisabb részei.
5. Apostoli elemi/alaptanítások: igazából ugyanolyan alapvető, elemi És nélkülözhetetlen a jól megalapozott hitélethez, mint a tej és a babapiskóta (3 - 4. pontok)! Zsid 6:1-2, Mt 7:24-27, 1 Kor 3:11
5.1. Halott cselekedetekből való megtérés (a megtérést lásd feljebb az 1. pontban). A cselekedetek az igék szerint:
A. Isten elkészített mindenféle jó cselekedetet mindenkinek az életében, amit amikor oda érünk, csak fel kell vennünk, mint egy gyönyörű ruhát (a döntés a miénk, hogy megcselekedjük vagy sem) Ef 2:8-10.
B. Ha nem cselekedjük meg a hitünket, és az előre elkészített jó cselekedeteket nem valósítjuk meg, akkor a hitünk üres, halott és semmit sem ér Jak 2:14-26, 1Jn 3:10, Tit 3:14.
C. Életünk minden döntését hitből kell meghozzuk, mert hitből és nem látásból élünk (2 Kor 5:7). A láthatatlanokra tekintünk (2 Kor 4:18), mert meg vagyunk győződve arról, hogy azok léteznek (Zsid 11:1), ha/mert Isten ezt mondta, mert így leszünk neki tetszőek (Zsid 11:6) és ezáltal egyre többet kapunk Tőle (Jak 1:6-7) Rom 14:23.
D. Isten gondolatai nem a mieink (Ézs 55:8), és van olyan, hogy nem tudjuk mindig, mi Isten pontos akarata, ezért mindig hagyjuk Istenre az utolsó szó jogát (ez nem vonatkozik azokra a dolgokra, amiket Isten már konkrétan, utolsó szóként megmondott, kijelentett nekünk a Biblia és a Szent Szellem összhangja által, és csak a lustaságunk vagy gyávaságunk miatt nem tesszük meg). Amikor jót tudunk tenni, tegyük meg, ne várjunk speciális vezetést, mert itt van Isten utolsó szava ezzel kapcsolatban: Jak 4:15-17, Tit 2:14, 3:8.
5.2. Az ISTENbe vetett hit: Zsid 11-12:1-2, 1 Jn 5:15, Lk 17:5-6, Rom 10:14-17, Gal 3:2, Jud 3b, Zsid 10:37
A. A hitünket mindig meg kell vallanunk, ki kell mondanunk. A beszédünk a legkisebb, legegyszerűbb cselekedetünk, így ezáltal már nem is lesz halott a hitünk, hanem cselekvő, aktív, teremtő, hasonló lesz Isten szavához, mert mi az Ő képére és hasonlóságára teremtettünk 1 Móz 2:27.
B. Ragaszkodnunk kell hitünk megvallásához, mert JÉZUS KRISZTUS a mi hitvallásunknak, megvallásunknak, - ugyanazt mondjuk, mint Isten - magatartásunknak a Főpapja, azaz Közbenjárója és Apostola Zsid 3:1. Ha nincs megvallás, akkor nincs közbenjárás, vagyis JÉZUSnak nem adunk megbízást (meghatalmazást) arra, hogy Isten és közöttünk közbenjárjon, közvetítsen Zsid 4:14, 10:23.
5.3. Be/Alámerítkezések, megkeresztelkedések Zsid 6:2, Kol 2:12 (némely bibliafordítás pontatlan, az eredeti szó mindkét igében szó szerint alámerítést jelent, úgy, hogy a víz ellepje a bemerített dolgot, és többes számban van, azaz alámerítkezések!):
A. Vízbe - kettő fajtája van
a. Keresztelő János által - a megtérés, bűnök megbánására, elhagyására, a bűnök bocsánatára - gyakorolt alámerítkezés Lk 3:3,
b. JÉZUS parancsa a keresztényeknek Mt 28:19/ ApCsel 2:38 - az Atyának, a Fiúnak, azaz JÉzusnak És a Szent Szellemnek a nevében/nevére -, a bűnök bocsánatára, a világ felé való meghalásra és az ó-ember eltemetésére gyakorolt alámerítkezÉs.
Az ApCsel 19:1-7 igéből jól kitűnik, hogy nem egyenrangú, hanem teljességgel különböző a két keresztség, úgyhogy Keresztelő János tanítványait Pál Apostol újrakeresztelte. Mt 28:18-20, Mk 16:16, Rom 6:3-5, ApCsel 19:5, 10:47-48, 9:18, 8:12, 2:38,41-42, 1 PÉt 3:21 (JÉZUS: Mt 3:13-17, Mk 1:9-11, Lk 3:21, Jn 1:29-34)
B. Szent Szellembe -
Mk16:17, Jn1:33-34, 7:37-39, 14:12-31, 16:4-15, 20:19-22, ApCsel 1:4-5,8, 2:1-4,17-18,38-39, 4:31, 8:14-17, 10:38,44-46, 19:5-7, Rom 8:26-27, 12:6-8, 1 Kor 12-14, Ef 6:18, 2 Tim 1:6-7, Jud 1:20
C. Tűz - egyik értelmezése szerint az ítélet tűzében alámeríttetni, másik értelmezése szerint a szent-tiszta élet tűzében Lk 3:16-17, 1 Kor 3:11-15
D. Ezt a keresztséget a bibliamagyarázók szenvedés-keresztségnek nevezik Mk 10:38-39, Lk 12:50
5.4. Kezek rátevése, kézrátétel:
A. A Szent Szellem és ajándékainak (karizmáinak) a megosztására, átadására (lásd az 5.3. B pont alatt is) 2 Tim 1:6, 1 Tim 4:14, Rom 1:11-12, ApCsel 8:18, Mk 16:17-18
B. Kinevezéskor, felkenéskor bizonyos (konkrét) szolgálatra, a gyülekezeten belüli vagy kívüi munkára ApCsel 6:1-6, 13:1-4, 1 Tim 5:22, Tit 1:5
C. Áldás közvetítésekor, áldás adásakor, megáldáskor Mk 10:14-16, 1 Móz 48:14-16
D. Gyógyítás alkalmával, gyógyítás közvetítésekor Mk 1:30-31, Mk 16:17-18, ApCsel 9:12, Jak 5:14 (megérinti kenés közben)
E. Szabadításkor, démonűzéskor, betegség szellemének űzésekor Lk 13:11-13
5.5. Halottak feltámadása:
Azokról a halottakról van szó, akik egy másik minőségű testben támadnak fel, tehát nem halnak meg többé (ellentétben az ószövetségi esetekkel 1 Kir17:17-22, 2 Kir 4:18-36, 13:20-21 vagy Lázár Jn11 és mások Mt 27:52 (vitatható?!), Mk 5:21-24, 35-43, ApCsel 14:19-20, 20:9-10 feltámadásáról, akik újból meghaltak) Jn 5:28-29, 1 Kor15, 1 Tessz 4:13-18, Jel 20:11-15, Fil 3:9-11
A. JÉZUS az első, az első zsenge, aki úgy támadt fel, hogy egy minőségileg más testben, ún. megdicsőült testben támadt fel és örökké él, Ő a bizonyíték és az előleg, a foglaló arra, hogy mi is fel fogunk támadni 1 Kor 15:20.
B. Másodjára a Krisztusban meghaltak támadnak fel, amikor JÉZUS másodjára (Zsid 9:28b, Jn 14:3) visszajön az egyházért (csak a levegőbe, nem a Földre!) 1 Tessz 4:16-17 azok a hivők, akik az elragadtatás pillanatában élnek, ők egy szempillantás alatt átváltoznak, és együtt állunk a Bárány előtt Jel 7:9-17. Ugyancsak ehhez az úgynevezett első feltámadáshoz tartoznak hozzá a nagy nyomorúság alatt elhunyt mártírok is Jel 20:4-6.
C. A feltámadás harmadik fázisa a "második feltámadás", amikor is mindazok támadnak fel, akik kimaradtak. Mindenki feltámad, kicsik, nagyok, minden nemzetből És minden korból, és Isten ítélőszéke elé állnak. Ez lesz a végső ítélet Jel 20:11-15.
5.6. Íteletek
Mt 10:26-33, 25:31-46, Lk 21:7-38, Mk 13:3-37, 1Pét 1:17, 4:5-6. Itt nem a Földön már megtapasztalt ítéletekkel foglalkozunk alapjában véve, hanem csak az utolsó idők 3 nagy ítéletével. Igaz azonban, hogy ezek közül az egyik a Földön lesz.
A. Hivők JUTALOM OSZTÓ ítélete, vagy inkább értékelése. HELYSZÍN: Krisztus/Bárány ítélőszéke előtt (pár helyen Isten ítélőszéke) Róm 14:10-12, 2 Kor 5:1-10, a Földön kívül. Erre az első ítéletre a Isten háznépe megy az elragadtatás, első feltámadás után 1 Pét 4:17-18, ellenben a többi ítélettel ez egy jutalomosztó ítélet a Jn 3:18, 5:24-26, Rom 8:1 alapján, ahol a tetteink alapján kapunk jutalmat Lk 19:11-27 (figyelem, ez egy példázat!), ellenben a konkrét igével az 1 Kor3:11-15-ttel, ahol konkrétan kijelenti az Úr, hogy megmenekülnek a hívők, úgy mint tűz által, mivel maga az Úr emésztő tűz Jel 1:14-15, Zsid 12:29.
B. NEMZETEK ÍTÉLETE, az alapján, hogyan viszonyultak JÉZUS testvéreihez (a zsidósághoz, azaz antiszemitizmus alapján). Isten juh és kecske nemzetekre osztja a nemzeteket Mt 25:32-33.
C. A VÉGSŐ ÍTÉLETet meg fogja előzni a Millennium, avagy Ezeréves Királyság (ebben a gyülekezet/a szentek együtt fognak uralkodni a Földön JÉZUS Krisztussal 1000 esztendeig, úgy hogy már az első feltámadás, az elragadtatás és a jutalomosztó ítélet után megdicsőült testben - olyanban, mint JÉZUS volt feltámadás után Lk 24, Jn 20-21 - lesznek. A Sátán pedig mind ez idő alatt meg lesz kötözve, és csak az 1000 Éves korszak végén lesz elengedve egy kis időre, hogy az 1000 Év alatt engedetleneket még magához ragadja).
A végső ítéletet megelőzi a második feltámadás (5.5.C pont), amely a második halállal, az örök kárhozattal ér véget. Isten nagy fehér trónusa előtt lesz elítélve mindenki, az alapján, amit tett, amennyiben nincsen a neve beírva az Élet könyvébe. Márpedig azoknak, akik nem békültek meg Istennel, azaz nem tértek meg, nem születtek újjá, semmi szín alatt nem lesz beírva a nevük az Élet könyvébe. Azok pedig, akiknek a neve be van írva ebbe a könyvbe, JÉZUS miatt igaznak vannak nyilvánítva mindörökre Rom 11:33, Jel 20:11-15.
2 Jn 9-11: Aki túllép ezen és nem marad meg a Krisztus tanításaiban, abban nincsen benne Isten. Aki megmarad a Krisztus tanítása mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha valaki elmegy hozzátok, és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok azt be házatokba, és azt ne köszöntsétek, mert aki köszönti azt, közösséget vállal annak gonosz cselekedeteivel. |